Sunday, November 28, 2010

erti disebalik 10w/40 minyak pelincir

Pengenalan Minyak Pelincir



Enjin adalah nadi untuk sesebuah kenderaan. Komponen-komponen enjin pula majoritinya menggunakan bahan-bahan keluli yang melakukan pergerakan tertentu setiap kali enjin beroperasi. Pergerakan komponen-komponen ini akan menghasilkan tekanan dan haba yang akan mengakibatkan kehausan pada komponen-komponen yang bergeser. Jadi, untuk meminimumkan masalah ini, minyak pelincir digunakan.


Secara asasnya, minyak pelincir akan berfungsi menyerap tekanan dan geseran yang boleh menyebabkan kehausan komponen-komponen enjin. Selain daripada cecair penyejuk dan pengaliran udara, minyak pelincir juga turut memainkan peranan utama dalam fungsi pengawalan dan penyerapan haba yang terhasil daripada operasi sesebuah enjin. Enjin-enjin yang berkapasiti lebih kecil (seperti motosikal 4 lejang) akan bergantung semaksimum mungkin kepada minyak pelincir dalam mengawal suhu enjin, selain daripada aliran udara.




Mengenali API dan SAE



‘API’ adalah singkatan kepada ‘American Petroleum Institute’ (Institut Petroleum Amerika). Ia adalah sebuah badan yang mewakili industri petroleum dalam penggalian, pengeluaran, penghantaran, penapisan dan pemasaran. Ia juga bertanggungjawab dalam bidang kaji selidik dan pengkelasan produk petroleum. Pengeluar-pengeluar minyak pelincir akan merujuk kepada piawaian ‘API’ untuk menentukan kelas dan gred minyak pelincir keluaran mereka.

Sementara ‘SAE’ pula adalah singkatan kepada ‘Society of Automotive Engineers’ (Persatuan Jurutera Automotif). Ia adalah sebuah badan yang terlibat secara langsung dalam kaji selidik berkenaan sesuatu produk yang berkaitan dengan industri automotif termasuklah minyak pelincir.

Nota: Untuk keterangan lebih lanjut mengenai pertubuhan-pertubuhan ini, sila lawat laman web http://www.api.org/ dan http://www.sae.org/ . Laman-laman web ini berguna untuk sesiapa sahaja yang ingin menambah pengentahuan berkenaan perkembangan teknologi semasa industri automotif sedunia.



Gred Minyak Pelincir



Minyak pelincir untuk sesebuah enjin kenderaan terbahagi kepada dua kategori, iaitu ‘monograde’ (gred tunggal) dan ‘multigrade’ (pelbagai gred). Minyak pelincir ‘monograde’ adalah minyak pelincir yang hanya mempunyai satu kelikatan tunggal (samada semasa sejuk atau panas). Harga minyak pelincir jenis ini adalah lebih murah berbanding minyak pelincir ‘multigrade’ dan biasanya digunakan untuk kenderaan/jentera berat dan lasak atau untuk enjin kenderaan ringan yang telah berusia. Kadar kelikatan SAE 40 adalah sangat popular yang terdapat dipasaran hari ini.





Sementara minyak pelincir jenis ‘multigrade’ pula bermaksud, sesuatu minyak pelincir yang mempunyai kadar kelikatan yang boleh berubah daripada lebih cair semasa suhu sejuk kepada lebih pekat apabila kepanasan suhu meningkat. Kos pengeluaran minyak pelincir jenis ‘multigrade’ ini lebih tinggi berbanding minyak pelincir jenis ‘monograde’ tadi. Selalunya, minyak pelincir ‘multigrade’ dapat dikenal pasti daripada label yang tertera pada botol / bekas minyak pelincir tersebut.


Minyak pelincir ‘multigrade’ adalah dirujuk dengan 2 kadar kelikatan. Contohnya; SAE 10W/30, SAE 15W/50, SAE 20W/50 dan sebagainya. Konsonan ‘W’ adalah bermaksud ‘Winter’ atau ‘Wet’ iaitu kadar kelikatan sewaktu suhu enjin sejuk. Di negara-negara bermusim sejuk / salji, minyak pelincir yang mempunyai kadar kelikatan rendah adalah sangat penting bagi memudahkan enjin kenderaan dihidupkan. Manakala angka selepas tanda palang adalah bermakna kadar kelikatan sesuatu minyak pelincir itu apabila suhu enjin panas. Semakin besar angka tersebut, semakin tinggi daya tahan minyak pelincir itu terhadap kepanasan suhu operasi enjin.


Walaupun di Malaysia tidak mempunyai musim salji, minyak pelincir ‘multigrade’ ini juga turut memainkan peranan dan ia juga telah menjadi satu standard yang ditetapkan oleh pengeluar kenderaan. Anda boleh merujuk kepada Buku Panduan Pemilik yang biasanya dibekalkan oleh setiap pengeluar kenderaan. Untuk kegunaan di Malaysia, penggunaan minyak pelincir yang mempunyai kadar kelikatan yang lebih tinggi semasa enjin panas adalah lebih digalakkan. Ini kerana majoriti pemandu-pemandu di bandar-bandar besar di negara ini biasanya menghadapi masalah kesesakan lalu-lintas. Apabila kenderaan terhenti-henti, sistem penyejukan enjin yang biasanya mengharapkan kepada bantuan pengaliran udara akan menjadi kurang efisien. Kadar suhu operasi enjin akan meningkat dan pada masa inilah minyak pelincir akan memainkan peranan dalam membantu menyerap haba yang terhasil daripada operasi sesebuah enjin. Minyak pelincir yang mempunyai gred API yang lebih tinggi biasanya akan berfungsi lebih baik.



MINYAK PELINCIR SINTETIK SEPENUHNYA (FULLY SYNTHETIC)


Minyak pelincir jenis Sintetik Sepenuhnya (Fully Synthetic) sudah tidak asing lagi dikalangan pengguna kenderaan di negara kita. Minyak pelincir jenis ini lebih mahal dan biasanya dijual dengan harga melebihi RM100 (tertakluk kepada jenama pengeluar). Antara kadar kelikatan yang popular digunakan ialah 0W/30, 5W/40, 5W/50 atau 10W/40. Namun, sejauh manakah anda mengenali minyak pelincir ‘Fully Synthetic’ ini.

Minyak pelincir ‘Fully Synthetic’ diasaskan daripada 2 jenis bahan utama, iaitu ‘Polyalphaolefins (PAOs)’ dan ‘Ester’. ‘PAOs’ dihasilkan melalui jalinan molekul bahan kimia bersama ‘Ethylene’ untuk membentuk satu rangkaian yang seimbang serta berupaya mengekalkan kelicinan di dalam enjin. Sementara ‘Ester’ pula terhasil daripada reaksi alkohol dengan sejenis asid. Bahan-bahan ini akan diadun (blend) bersama aditif-aditif lain menggunakan kepakaran teknologi terkini mengikut formula tertentu. Proses ini akan dapat mengubah struktur molekul sintetik dan seterusnya menghasilkan produk minyak pelincir ‘Fully Synthetic ‘ untuk pasaran.

Minyak pelincir ‘Fully Synthetic’ adalah lebih sesuai untuk kegunaan enjin-enjin moden dan kurang sesuai untuk enjin-enjin lama. Ini kerana kadar kelikatannya yang rendah akan menyebabkan minyak pelincir tadi terpeluwap (vapourised). Ramai dikalangan pengguna tidak memahami faktor ini dan akibatnya mereka akan mengalami masalah minyak pelincir yang semakin hari semakin berkurangan.

Komponen-komponen enjin yang baru mempunyai kadar renggangan (gap) yang kecil. Sementara komponen-komponen enjin lama, contohnya Gelang Omboh (Piston Ring) mempunyai kadar ‘gap’ yang lebih tinggi dan ini akan menyebabkan minyak pelincir yang mempunyai kadar kelikatan rendah akan mudah tersusup masuk ke ruang pembakaran (combustion chamber). Minyak pelincir ini akan terbakar bersama bahanapi dan asap yang keluar melalui ekzos akan berwarna kebiruan dan berbau busuk.

Untuk lebih kepastian tentang kesesuaian penggunaan gred dan jenis minyak pelincir untuk kenderaan anda, sila minta nasihat daripada mekanik yang berpengalaman atau pengeluar minyak pelincir itu sendiri. Anda juga boleh merujuk laman web http://www.sae.org/news/rightoil.htm. Kesilapan pemilihan minyak pelincir mungkin tidak menampakkan kesan sampingan segera kepada enjin kenderaaan anda. Oleh itu, pastikan anda tidak membuat kesimpulan mudah yang akhirnya akan merugikan diri anda sendi

Sebagai contoh: 10w-40
W = Wet/Winter 10 = Kelikatan minyak semasa sejuk. 40 = Kelikatan minyak semasa panas. (Gred diatas ni dikenali sebagai multi grade.) Multi Grade = Boleh berubah dari cair ke pekat mengikut perubahan suhu. Mineral = Bahan dari asas petroleum. Sintetik = Minyak buatan daripada bahan kimia. Semi sintetik = Campuran dua bahan, mineral + sintetik. Kegunaan gred, bergantung pada kegunaan kenderaan korang, usia kenderaan korang dan suhu/iklim tempat korang duduk.


101 comments:

  1. thank you bro..
    aku baru tukar minyak hitam tadi..
    slame ni aku pakai shell vsx..
    tp bro pomen tu suggest aku pakai penzoil 10w-40.. betul2 untuk motor aku..
    slame ni aku tak tau pun.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa jenis kenderaan bro? Saje nak tanya.

      Delete
    2. Honda city 2009,sesuai ke ea sy pki 10w40

      Delete
  2. ok... maklumat yang tak sume orng akan bagtau kat kita

    ReplyDelete
  3. allo bro..sy nk tanya sikit..sy ada paki keta 4wheel..sebelum ni sy guna minyak gred 15w40..untuk engine diesel,boleh tak sy nak guna minyak fully synthetic CFS 5W40? coz ada pomen cakap engine diesel tak digalakkan guna fully synthetic..nanti lama2 rosak engine katanye..mohon pencerahan.TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul,sebaiknya guna minyak mineral grade 20w50

      Delete
    2. salam,sy guna toyota rush minyak 20w50 sesuai ker ngan enjin rush... minyak hitam tukar2,pomen bnyak tempat,tp still minyak toyota...

      Delete
    3. salam,sy guna toyota rush minyak 20w50 sesuai ker ngan enjin rush... minyak hitam tukar2,pomen bnyak tempat,tp still minyak toyota...

      Delete
    4. 20w50 tu bukan punca sesuai atau tidak pada enjin. Punca dia pada gred minyak tersebut sesuai dengan gred apa? Ada gred SG, SN, dan macam2. Saya sales marketing minyak hitam jenama rexxo premium oil. Ingin tahu sila wsapp ke saya 0126623007 - faizal. Terima kasih.

      Delete
    5. 20w50 tu bukan punca sesuai atau tidak pada enjin. Punca dia pada gred minyak tersebut sesuai dengan gred apa? Ada gred SG, SN, dan macam2. Saya sales marketing minyak hitam jenama rexxo premium oil. Ingin tahu sila wsapp ke saya 0126623007 - faizal. Terima kasih.

      Delete
  4. bagus info ni,menarik dan sesuai untuk difahami oleh mekanik lama seperti saya!

    ReplyDelete
  5. Salam bro. Saya guna proton iswara. Sblm ni saya guna petronas synthium tp atas cadangan kawan saya tukar pergi satu set produk liqui moly:
    1. liqui moly MO S2 leichlauf 10w30 (4L).
    Mmg saya dpt rasa perbezaan enjin saya. Tp adakah mmg bagus utk enjin saya dlm jangka masa yg lama? Sblm itu ada tambahan2 lain yg termasuk Liqui moly oil additive, Liqui moly injection cleaner, liqui moly enjin flush. Boleh tak terangkan kegunaan semua benda ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Recommanded 10w30 atau 20w50 mineral. Kalau tuan ingin cuba selain dari liqui moly boleh wsapp ke saya 0126623007. Saya sales marketing rexxo premium oil. Saya boleh tolong beri pendapat sebanyak yg saya tau.. insyaa Allah.

      Delete
  6. Bro tumpang tanya...saya pakai myvi 1.6..tahun 2012..nak try pakai fully sentetic 0w-20w...sesuai x...

    ReplyDelete
  7. Bro tumpang tanya...saya pakai myvi 1.6..tahun 2012..nak try pakai fully sentetic 0w-20w...sesuai x...

    ReplyDelete
  8. Bro tumpang tanya...saya pakai myvi 1.6..tahun 2012..nak try pakai fully sentetic 0w-20w...sesuai x...

    ReplyDelete
  9. Sya pakai castrol activ 20w-40...okey x jenama ne

    ReplyDelete
  10. Sya pakai castrol activ 20w-40...okey x jenama ne

    ReplyDelete
  11. Sya pakai castrol activ 20w-40...okey x jenama ne

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pakai jenama ni jugak bro. ok pada permulaan nya. tapi dah lama pakai. moto aku susah nak hidup. aku guna ex5 fi. lepas ni nak tukar ke honda 10w30 balik. harap akan ok balik la.

      Delete
    2. Standard OK utk enjin motosikal 4 lejang adalah gred 20w50 dpt kawal kepanasan enjin.saya dah try mana2 gred fully,semi Sintetik.enjin rasa kasar.

      Delete
  12. Sya pakai castrol activ 20w-40...okey x jenama ne

    ReplyDelete
  13. Sya pakai castrol activ 20w-40...okey x jenama ne

    ReplyDelete
  14. Minyak pelincir Mach 5 15w-40 sesuai tak utk myvi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pakai dekat myvi minyak k super tech 10w/40 mineral based yang tiada campuran mana2 bahan kimia...sangat terbaikk
      blh whatapps utk keterangan lanjut 01114293448 apis

      Delete
    2. saya pakai dekat myvi minyak k super tech 10w/40 mineral based yang tiada campuran mana2 bahan kimia...sangat terbaikk
      blh whatapps utk keterangan lanjut 01114293448 apis

      Delete
  15. Lw utk Isuzu Invader myk apa yg ssuai ek?

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Nak selesaikan masalah guna polytron multigrade

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Gunalah polytron nak selesaikan masalah ..multigrade

    ReplyDelete
  20. Gunalah polytron nak selesaikan masalah ..multigrade

    ReplyDelete
  21. sesiapa boleh mencuba minyak mineral base...memeng terbaikk
    boleh WhatsApp saya utk melihat testimony 01114293448 apis
    gunalah k super tech utk ketahanan engin yang luar biasa..

    ReplyDelete
  22. sy ada beli 3 jenis minyak pelincir untuk motor sy..yg mana paling bgus
    YAMALUBE 20W-50
    CASTROL 20W-40
    CASTROL 10W-40
    yg mana paling bgus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. x silap sy enjin model thun 2000 keatas dh diwujudkan oil pump dlm enjin. cth: klau enjin.memerlukan mnyak 10w40,pastikan pakai mnhak gred tu sj. sbb pum oil td direka utk kelikatan bkenaan. guna mnyak gred lg pekat cth 20w50 mngakibatkan konponen enjin yg jauh dr pum tu nnti cepat rosak. pkara ni berlalu ms enjin hdup awal pg d mana smua mnyak dh tutun ke takung mnyak. bila disedut & lmbat smpai ke komponem tu sbb pekat,jngka ms lama akn rosakkan enjin. sy dh pernah kena

      Delete
    2. sedap ataupn x sedap lpas tu bergntung kpd brand yg anda pakai,bahan² cmpuran additive yg tdpt dlm ssuatu jenama mnyak enjin itu sndiri. so,better kekalkan gred mnyak mengikut spesifikasi y disyorkan pengeluar knderaan anda

      Delete
    3. Saya try yamalube 20w50 utk Yamaha lagenda 115 fi & modenas ct110.enjin smooth.tak kasar.

      Delete
  23. Pakai 4T jenama matsalleh contoh (motul,agip,canada,rockoil etc) ni bgus tp mhai..so pilih yg btl2 ssuai utk enjin anda..wlupn 4T yg mahai yg anda beli tu kdg2 xssuai utk enjin kita..kdg2 yg murah ni lbh ssuai banding yg jauh mahai n berjenama..Komeng4/donjuanJack4

    ReplyDelete
  24. kalau untuk honda ex5 yg mana paling sesuai ye?skrng guna shell ax5..

    ReplyDelete
  25. Baru boh minyak pelincir jenama fcnco semi sintetik 10w-40 rm22 utk motosikal fz150i..baguskah mnyak tu sbb x penah dgr pun jenama tu..

    ReplyDelete
  26. saya cadangkan jenama NEO 20w-40 memang terbaik = rm18 shj

    ReplyDelete
  27. myvi lebih 5 tahun guna 10w 40 semisyttic tip top.. 5w 30 @ 10w 30 enjin bising+calar+cepat panas...

    ReplyDelete
  28. castrol memang bagus tapi byk yg celop..... kt Kedai BHP,Tesco aje yg ori... yg lain 50/50 celop...

    ReplyDelete
  29. ade ke myvi 1.6??????
    1.5 pun dah lari body!!!

    ReplyDelete
  30. Sy guna shell 10w40 utk y15zr.... tp ade yg rekomen guna 10w50.... sesuai ke?? Sy bnyk guna moto utk long distance

    ReplyDelete
  31. Sy guna shell 10w40 utk y15zr.... tp ade yg rekomen guna 10w50.... sesuai ke?? Sy bnyk guna moto utk long distance

    ReplyDelete
  32. Salam tuan tanah.Sy try pkai platinum oil, myvi1.5,10w/40 best. Housemate jual, support biz die. Nk tny, minyak hitam dan minyak engine tu benda yang sama kan? Hehe

    ReplyDelete
  33. Saya guna minyak enjn motosikal Petronas Syntium moto 15w50 utk perjalanan jauh...pickup n power mmg terlajak laris
    ...Brand Petronas utk smua kenderaan mmg terbaeek.

    ReplyDelete
  34. Saya guna nasa gd 7 full sintetik untuk motor lc mmg rasa enjin ringan naik bukit pon x sebu lancar je jalan jauh pon best sangat .lg 1 minyak motor pon x banyak kena sedut

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke?gebang sangat tu. cer waktu ada angin kuat..boleh jadi Honda C70 dihadapan anda woo..LC apa situasi tgk pada berapa lama guna dan perjalanan anda..untuk jalan jauh guna 15w50..petronas dan motel sangat puas hati.

      Delete
  35. Minyak enjin apakah yg sesuai utk kereta satria gti

    ReplyDelete
  36. Minyak apa sesuai utk moto jenis rs150 bos?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rs150 manual 10w30 kalau x silap. Tp 10w40 mmg cun boss rasanya

      Delete
    2. Rs150 manual 10w30 kalau x silap. Tp 10w40 mmg cun boss rasanya

      Delete
    3. Rs150 manual 10w30 kalau x silap. Tp 10w40 mmg cun boss rasanya

      Delete
    4. kalo rasa2 jangan men agak..kawan tengah confius dgn jawapan.rasa2 ni banyak orang xmembantu..nak membantu jika tahu cakap tahu..jgn men rasa2..

      for RS tengok pada perjalanan bro macam mana.mana2 minyak ok..long distance is 15w50..jangan guna fully..just starting beli RS guna mineral lama cket baru start guna semi...

      Delete
  37. Assalamualaikum. Bleh try platinum oil boss.

    - Platinum Oil Juga memenuhi Standard Antarabangsa API/SM/CI4.
    - Lesen Pengilangan diiktiraf (ISO 9001:2008) KPDNKK MALAYSIA.
    - Dengan formula ZFT(zero friction technology) dan NANO Technology di mana ujikaji menunjukkan amat sesuai utk pelbagai jenis sistem enjin bercuaca di Malaysia.
    - Harga yg sgt ekonomi dan tiada GST.
    - Terbukti lebih kilometer. (15 000KM Kereta, 3000km 4T)
    - Terdapat pada wakil jualan yg sah sahaja. Tiada di bengkel2/kedai sparepart kerana Platinum Oil menjaga Standard kualiti.(terjamin tulen)
    ☆ Percuma Sticker 'Platinum Oil Inside' hanya dgn Platinum Oil Setapak.
    ☆ Layari FB Page https://www.facebook.com/platinumoilsetapak
    utk melihat testimoni atau Data Sheet Platinum Oil. Atau terus layari www.platinumoil.com.my
    .
    Berminat mahu mencubanya? Atau mahu keterangan lebih lanjut.
    Hubungi/whatapp
    0185900897

    www.wasap.my/60185900897
    (Zie call & whatapp)
    www.wasap.my/60196316639
    (Mie whatapp shj)

    ReplyDelete
  38. klau macam saya pakai kriss model 1 ..moto model paling tua ..perjalanan highway long distance ..mintak otai2 beri suggests ..hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gred 20w50 sesuai perjalanan jauh atau petronas sprinta 15w50

      Delete
  39. Saya guna toyota camry. Minyak engin apa yg elok. Sintetik boleh guna dak

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum... adakah sesuai untuk saya mengunakan minyak hitam 10/40 semi untuk kereta persona saya tahun 2010

    ReplyDelete
  41. LC V4 sesuai pakai yang mana satu ye.? untuk yang jalan jauh?

    ReplyDelete
  42. Bolehkah minyak pelincir enjin bot dicampurkn dgn minyak pelincir genarator berenjin diesel.

    ReplyDelete
  43. Saya pakai minyak dlm tin tk brani dah pakai dlm botol minyak tiruan berleluasa sebiji ori pakai minyak fukuoka 10w40 atau 5w40 utk saga blm terbaik

    ReplyDelete
  44. Nasa semi synthetic vr11 10w/40 sn/cf.. dah guna dekat 8 tahun dah kat myvi 1.3 sy... smooth smpi le ni... rege rm90 lebih kt sini.. dapat free nasa oil treatment lagi..

    ReplyDelete
  45. Tumpang tanya..minyak enjin motor dengan kereta sama gred ke? Mksud saya bahan yg ada didalam myk itu sendiri..sesiapa boleh beri penjelasan..

    ReplyDelete
  46. nak tanye kereta kalau terus pakai minyak hitam fully synthetic 5w - 30 pennzoil , ada baik ke tidak, kereta myvi 1.5 2017

    ReplyDelete
  47. Tumpang tnya,saya pakai moto y15zr,minyak apa yg terbaik untuk moto y15zr,TQ

    ReplyDelete
  48. Dlu untuk motor kris mr1,saya pkai motul 10w/40... pastu tukar liqui moly tp xigt ape jenis.. motul mmg enjin moto rs ringan.. sekarang pkai castrol activ.. ok ke bro.. ringan tp xla mcm pkai liqui moly.

    ReplyDelete
  49. bleh try platinum oil sahabat2 sekalian.
    wasap.my/60106316639 mie. 1 Malaysia ada agen

    ReplyDelete
  50. Try minyak Korea Sintetik 20w50 brand zic untuk enjin kereta.setakat ni sesuai utk kereta usia lebih 10tahun.lagipun minyak Sintetik bukan mineral.harga berpatutan.

    ReplyDelete
  51. pakai motor oil monograde sae-40 sesuai ka untuk moto 110cc. sebab hari2 jalan jauh.

    ReplyDelete
  52. Sahabat semua,tumpang tanya,
    Kalau motor honda rs150 yg baru berusia 1 bln,odometer 1000km,boleh tak pakai minyak jenis 5w40 utk first servis?

    ReplyDelete
  53. Aku pernah pakai fully sintetik utk kereta lama, tahun 1996,sebelum tukar ok ja, selepas pakai fully sintetik keta aku terus berasap. Mkn minyak enjin...xpasal2 kena buka enjin overhaul ...tp 1 lg keta iswara aku 1998 aku pakai semi sintetik ok plak, mmg xda masalah, enjin smooth ja, pickup pun ok.hinggakan kwn2 yg pinjam kata aku tukar enjin 1.5 atau tukar clutch besar...keta wira plak aku pakau fully sintetik mmg ok,terbaik...tp minyak dari dulu hingga sekarang pakai bardhal ja. Xpernah tukar jenama lain,keta yg kata ada masalah berasap tu ja silap p ambik kat kwn sbb jual murah katanya dia beli 3 tong kat lazada.. Xsampai 100,ambik terus la...yg tu jenama mizu xclp...mmg kecewa sampai hari ni... Huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. keta lama xelok pakai fully bro..kesan nya macam bro cakap itu betul..enjin lama dan enjin baru berbeza dalaman tahanan nya..

      Delete
  54. Tersilap kah saya sbb baru beli 5w 30..fully sythn..keta avanza dh hampir 12 tahun..mtk penjelasan sikit. Tkasih

    ReplyDelete
  55. Myvi 2015 1.3 guna minyak semi synthetic 10-40W pekat likat adakah bagus mohon pencerahan tn2

    ReplyDelete
  56. Minta ba tuan yg pakar kt sini, Proton preve tahun 2012, minyak yg mna sesuai?

    ReplyDelete
  57. hyundai tucson thn 2011, minyak hitam apa yg sesuai?

    ReplyDelete
  58. Bro tumpang xye boleh. Saye keje rider moto selalu berjalan je. Sesuai minyak hitam ape ?

    ReplyDelete
  59. Bro tumpang xye boleh. Saye keje rider moto selalu berjalan je. Sesuai minyak hitam ape ?

    ReplyDelete
  60. Kalo minyak castrol 10wx30 mineral guna untuk p.kenari thn 2003, ok tak? Mohon pencerahan...?

    ReplyDelete


Sponsored by: