Tuesday, November 30, 2010

kisah mengenal erti HIDUP

allhamdulillah.... aku boleh mengarang lagi...

ok arini aku nak ceritakan kisah pemerantauan aku & the gang ke johor baharu...
selepas jer tamat final exam politeknik dungun aku dan  geng geng berpakat untuk mencari pengalaman kerja... setelah bermeeting beberapa ketika ,,,sampai suara tu jadi  bulatla( sebulat suara) kami ingin mencuba nasib di negeri johor... kenapa johor??? entahla ... aku pon tak tau huhuh..member aku pon berkata''kita dah ada lubang kat johor"( lubang kerja ok ) .selepas semua persiapan dibuat tibala hari tersebut....

pukul 10 malam di perhentian bas express paka
kami berlima.aku,pisang,mamat,lee,pojang bersiap sedia untuk perjalanan yang jauh ke johor baharu(1st time naik bus express) takut sedih sume ada...aku risau nak terberak jer hahaha. apa lagi telanla pil chik teak auunn hahha cuak la kan dibuat nye meragam time kat hutan uihhh seksa haha... apepun ader 1 semangat ''aku nak kerja" semagat setinggi gunung ,sedalam lautan,seluas alam ... uihh power tu hahah setelah beberapa jam didlam perut bus . akhirnya kami sampai la di perhentian bus Larkin JB...
Sesampai jer apa lagi  cari toilet dulu ..dah berejam peram nie hahaha maklumla 1st time naik bus ahhh lega beb... tak caya tryla peram berjam  pastu buang .. dasyat sioot

Aku pon menayakan tentang lubang kijer tersebut"mat sapa nak amik kita ni" die leh lak jawap'' jap la aku kol die  xangkatla" makk aii time tu tuhan jertau prasaaan aku nie,,datang bukan main jauh lagi datang nie jawapan yang dapat... dahla kat johor xder sapa sapa yang kenal aku pon trus jer cakap'' kalau kite kena tpu mung orng pertama aku sekeh" hahahahah time tu masih budak budak lagi hahah. lebih kurang kul 10 camtu orng yang kami tggu akhirnya sampai ..seorng pempuan bersama kerete kancilnye hahah nak muatkan kami berlima dalam kancil hampir mustahil hahahah

kami didrop kan disebuah rumah tumpangan sementara eheheh sehingga petang tu kami berlima dihantar kerumah pekerja rumah taman ( aku pon dah luperla kat maner) kami stay kat uamh tu lebih kurang 3 harila selepas semua  urusan pendaftaran pekerja selesai... dah macm pendatang asing siot... jalan beratur g cari kedai makan... kena kejar dek anjing pon ader ...lalu belakang umah orng lagi... hahaha selepas tu kami berpindah lagi kerumah lain ... hanya kami kami jer.. rumah setingan kot area denai 6 kat hospital kempas JB . 4buah rumah 1 meter air aku stay kat cnie sehigga bekalan air rumah dipotong, cube bayagkan kejab balik kijer xder air... tdo tanpa mandi mengharapkan bagun peteng tu ader air tapi harapan kami meleset kerana air still xder... hari pertama 1botol air mineral berjonsi 5 orng... alamatnye mandi stail p ramlee la ... malam tu pergi kerja bukan main kusut lagi... buuk siot hahahh.. shigga la kes kami selesai dengan berpindah kerumah baru meter air single tak jauh ngan rumah tu....

aku luper lak nak cerita tentang kijer kan ahhaha nie aku nak cerita nie.. aku berkerja di vanture technocom system  kat tebrau... time 1st masuk aku ingat sume orng yang power powerla heheheh tapi rupe rupenya kat malaysia nie ader jugak orng tak tau nak tulis no ic sendiri ... buta huruf buta kayu hahha kami berlima berkerja shif malam sahaja 7pm -7am  , so siangnye tdola la that y la aku mengharapakan bagun petangnya( aii dah macam jawa lak nie nya nya hahah) sory wak jejai lau bacer hahah.

rutin harian kami, bagun tdo petang pergi kerja balik kijer pagi sarapan n tdo samapai petang.. lansung takder life ,,, tapi dengan tujuan nak mencari pengalamn kami rela heheheh beginila rutin kami sehinggala peyimpan mohor besar raja raja memberitahu tarikh permulaan puasa jatuh pada esok hari...

untuk sahur tak jadi masalah coz kami kan keja malam... time rehat tula sahur tapi time berbuka memag amat menyedihkan ... nak tau kat mana ??? ditepi longkang besar depan kilang tu... tiap tiap hari macamtu . biasanya juadah berbuka tu kami beli di kawasan kilang .
pernah la  satu hari dibulan puasa transpoter kami lewat mengambil untuk pergi kerja. so secara automatik nya makanan takdekan .. kami semua menuggu sehigga azan berkumandang menandakan waktu berbuka telah tiba.. tapi  kami xder ape ape untuk dibukakan  hhahaha didalam darurat itu satu idea telah datang kepada salah seorng dari kami dengan mengorek hidung .. tujuanya hanya nak berbuka puasa hahahaha.bagang teramat hahah tapi time tu semuanya ikut buat pekara yang sama hahah taktaula kenapa,,, tiba tiba jiran umah keluar bersama sama 1 jug air dan sedikit kuih untuk kami .. terharunya kerana ada orng yang simpati dengan kami ,,,

 pernah gakla kami bersuara mengatankan niela pengalaman hidup yang paling teruk yang pernah kami lalui selepas berjauhan dari keluarga.. pengalaman ini la jugak yang mematangkan kami semua... pegalaman ini kami akhirkan dengan tak pergi lagi selepas pulang beraya hahahah dah serik dah xanak berjauhan lagi ngan kuarga... selain berat badan aku susut dari 80kg ke 69 kg banyak tu ini semua berlaku hanya 6 bulan aku di johor dan denagn pengalaman hidup aku & the gang  yang tak semua org dapat merasainya... yang telah membuatkan kami teguh dan kuat semangat dan motivasi dengan dugaan yang lain.. wassalam

No comments:

Post a Comment


Sponsored by: